Tuvalet eğitiminin ne zaman verilmeye başlanacağı genellikle çocuğun tavrına göre değişkenlik gösterir. Eğer çocuğunuz tuvalet eğitimine hazır olduğunun sinyallerini vermeye başlarsa, ona artık tuvaletini kendi başına yapması gerektiğini, bunun için de nasıl bir yol izlemesi gerektiği konusunda öğretide bulunmalıyız. İşe çocuğun tuvalete gitmesini kolaylaştıracak ortamları sağlayarak başlayabiliriz. Rahat kıyafetler giydirip, tuvaletlerin üzerine apart koyarak ya da lazımlık kullanarak çocuğa tuvalet eğitimi konusunda kolaylık sağlayabiliriz. Bazı çocuklar tuvaleti korkutucu bir şey olarak görürler ve içine düşeceklerini sanırlar. Ona bunun doğru olmadığını anlatmalı ama bunları yaparken baskıcı olmamalıyız.
Çocuk eğitimin başında başarılı şekilde tuvaletinin geldiğini anlamayabilir. Bunu hissettiğiniz an ona “tuvaletin gelmiş olabilir mi, hadi bir deneme yapalım” diyerek çocuğu cesaretlendirmeli, böylelikle tuvaletinin geldiğini anlamaya alıştırmalıyız. Kendi tavırlarımızla da ona model olabiliriz. Tuvalet eğitimi konusunda yapılan baskıların işe yaramayacağını, aksine tersi eğitimin başarısız olmasına yol açacağını unutmamalıyız. Çocuğu yüreklendirerek, bunu bir oyun haline getirmeliyiz. Onu rahatlatmak için acele etmemeli, sevdiği bir oyuncağı vermeli, eğitimi başarıyla sürdürmesi halinde küçük ödüller vermeliyiz. Ödül olayını abartmamalıyız ki, ileride çocuk size kızdığında tuvalet yapmamaya başlamasın.
Tuvalet eğitimi başarısız olduysa;
Tuvalet eğitiminde ne gibi sorunlarla karşılaşabilirsiniz? Çiş eğitimi 2-2.5 yaş döneminde başlar. Bu yaş çocuğun bireysel olarak daha çok hareket kazandığı, konuşma becerilerinin geliştiği, özgür olduğunu hissettiği dönemdir. Baskılardan çok rahatsız olur. 2 yaş sendromu yaşar ve çok inatçıdır. Anne babayla didişirler. Tuvalet eğitimi, böyle bir döneme denk geldiği için çocukla anne arasında çatışma, kendini ifade etme savaşına dönüşebilir. Bu dönemdeki çiş eğitimde sorunla karşılaşmamak için sanki çocuğun kontrolünde olan, onun başaracağı, onun becerisi olan bir şeymiş gibi davranmalı ve bunu çocuğa hissettirmeliyiz. Çocuğa baskı yapmak, direnç göstermesine, altına yapmasına ya da evin bir köşesine yapmasına neden olabilir. Çiş eğitimini tamamlayan bir çocuk, kardeşi olduysa yeniden altına kaçırmaya başlayabilir. Bu nedenle kardeşini kıskanmasına neden olabilecek etkenleri ortadan. kaldırın. Bazı psikolojik faktörler; örneğin bakıcı değişmesi, annenin çalışmaya başlaması ya da okula başlanması gibi nedenler kazanılmış tuvalet alışkanlığının ortadan kaldırılmasına neden olabilir. Bu geçici sorundur. Doğru bir eğitim verilmesine rağmen kazanılmayan tuvalet eğitiminin altında fiziksel bazı bozukluklar, organik bir bozukluk olup olmadığı da doktor tarafından değerlendirilir. Eğitimin başarısız olması, genetik sorunlara da bağlı olabilir. Ailede gecikme olmuşsa bu tip çocuklarda eğitim gecikmesi yaşanabilir. Her şeye rağmen tuvalet eğitimi kazandırılamıyorsa uzmandan yardım alınmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder